Netta – Toy

Wanneer ik voor mezelf stel dat ik geen fan ben van het Eurovisiesongfestival, dan is dat voornamelijk omwille van het hoge show-gehalte dat het vaak overneemt van het muzikale. Artiesten die eigenlijk niet goed kunnen zingen, maar toch opvallen omwille van niet-muzikale redenen kunnen toch nog goed scoren.

Netta, een iets molligere Israëlische dame wist Europa in te palmen met een opvallende act, maar ook met een mooie boodschap opkomend voor vrouwenrechten. Dat alles is gegoten in een pop-song waar de Koreaanse invloeden duidelijk in voorkomen.

Het was een primeur op het Eurovisiesongfestival. Het zag er bijna zo professioneel uit als wanneer Ed Sheeran er mee optreedt, maar het loopstation was er natuurlijk toch meer voor de show. Het nummer begint met bizarre geluiden die herhaald bleven afgespeeld worden, om zo tot een bizarre mix te komen. Wanneer daar dan uiteindelijk zelf kippengeluiden bijkomen, lijkt het helemaal eigenaardig. Deze Koreaanse invloed getuigt van een hoge dosis gekheid, maar ook wel van lef en originaliteit. Je kan er fan van zijn of niet, maar deze Oosterse invloed geeft het nummer wel een extra dimensie.

Los van al dat show-gehalte is er natuurlijk nog het liedje zelf. Het kenmerkt meestal wel een winnaar. Naast al het glitter kan het nummer rekenen op een catchy melodietje. Ik betrapte mezelf er op dat ik het nummer vandaag aan het zingen was, ook al had ik het nog maar amper gehoord.

Het mooie aan het nummer is vooral de boodschap erachter. De #MeToo-beweging heeft er een extra symbool bij. De vrouw ziet er heel zelfverzekerd uit en zingt daarbij:

Look at me, I’m a beautiful creature
I don’t care about your modern-time preachers

Maar wanneer er dan ook nog de tekst van de bridge en het refrein bij komt, blijkt niet alleen dat ze zich van niets of niemand iets aantrekt, maar ook dat ze zich los rukt van de man die haar alles op legt.

Wonder Woman don’t you ever forget
You’re devine and he’s about to regret

I’m not your toy
You stupid boy

Jammer genoeg is de act muzikaal altijd wat minder wanneer het live-optreden is, maar een feestje wordt het zeker als je ze bezig te zien. Of het nu om de kippenbewegingen, kattenbeeldjes of haar verschijning zelf is, vervelen doe je niet als je er naar kijkt.

Tot slot wil ik jullie ook deze versie niet onthouden. Ze heeft het nummer ook volledig akoestisch gebracht, waar ook haar opera-stem in uitkomt. Hoewel ik normaal gezien deze versie beter zou moeten vinden (ik hou wel van akoestische versies), moet ik toch bekennen dat het mij over het algemeen toch minder bekoort.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s